de Verhalen

bestel hier het boek
‘HOFLEVERANCIERS’

Loes Palant in de winkel

Bloemen markeren gebeurtenissen in ons leven

De oudste bloemenzaak van Nederland staat in Maastricht. Opgericht door het echtpaar Frissen-Pieters in 1847, wordt het bedrijf nu geleid door Michel Smeets en zijn echtgenote Loes Palant. Zij vormen alweer de vijfde generatie.

En er was tegenslag. Het Coronavirus heeft in 2020 in de Maaststrichtse economie flink huisgehouden en dat is ook aan Bloemensalon Frissen Pieters niet voorbijgegaan. Maar, en dat is toch het belangrijkst: ze zijn er weer, zij het – op dit moment – in afgeslankte vorm.

Laveren en innoveren

Verandering is soms pijnlijk. Zeker in een familiebedrijf waarin mensen een geschiedenis van voorouders met zich meedragen die dezelfde zaak boven water wisten te houden, en daarmee mensen aan het werk hielden. In een familiebedrijf gaat het niet om de maximale winst, maar om de menselijke maat. Echter, wanneer een deel van de omzet – grote evenementen en horeca – wegvalt is er op een gegeven moment geen andere mogelijkheid dan het roer radicaal omgooien. Het gebeurde en gebeurt in heel Nederland. Maar verandering dwingt mensen ook om een nieuwe blik te werpen op de eigen strategie.

Hun dochter van tien mag op zondag al meehelpen in de winkel, dus met die zesde generatie komt het ook wel goed.

De tijd dat er op zaterdag soms wel zesduizend mensen in Bloemensalon Frissen Pieters kwamen lijkt voorbij. Maar het is nog altijd mogelijk om bij Frissen Pieters aan de Graanmarkt in Maastricht naar binnen te lopen en zelf een boeket samen te stellen met behulp van vakbekwame medewerkers (‘Spring vooral eens binnen en pluk je losse bloemen bij ons uit de muur’). Het is ook mogelijk om online bestellingen te plaatsen die aan huis worden bezorgd.

Bij bloemen denken mensen al snel aan Aalsmeer, maar er staat dus een dependance in Venlo. Met zo rond de twintig miljoen bloemen en planten die per dag van eigenaar verwisselen is dat bloemenimperium een belangrijke speler. Het grote voordeel voor de klanten van Frissen Pieters is dat de aanvoer altijd vers is. Bloemisten noemen dat de ‘zeven dagen vaasgarantie’.

Hoe het allemaal begon

De stap van Frissen Pieters naar Michel Smeets van Bloemensalon Frissen Pieters is even logisch als hilarisch. Mayka, de kleindochter van het echtpaar Frissen-Pieters kreeg op een dag de opdracht om de automobielexpo van de Maastrichtse garagist Servais Smeets in de Dominicanenkerk aan te kleden met bloemen en planten.

Orchidee
Anturium
Loes Smeets die een boeket zonnebloemen inpakt
Loes handen die een boeket vlechten
Een glas beschilderde vaas met een vogel als afbeelding

Kennelijk was dezelfde order ook bij een andere bloemist geplaatst. Die dubbele bestelling liep uit op een enorme ruzie. Uiteindelijk werd de soep toch niet zo heet gegeten als die werd opgediend, want Servais en Mayka zijn de grootouders van Michel. Hij nam het familiebedrijf over van zijn vader Raymond in 1985, die niet lang daarna overleed. Michel was toen vierentwintig jaar oud.

Waar het allemaal om gaat

Bloemen markeren belangrijke gebeurtenissen in ons leven. Ze fleuren de boel op en maken ons blij of ze halen de scherpe randjes van ons verdriet af en geven troost. Er is ook een verschil tussen de bos bloemen uit het benzinestation en een boeket dat met zorg en liefde is samengesteld door vaklui.

Voor Michel Smeets zijn bloemen nog meer dan dat. Oorspronkelijk had hij Duits willen studeren, maar zijn vader was destijds al ziek en kon dus alle hulp in de zaak gebruiken. Hij heeft er nooit spijt van gehad. Een van zijn in het oog springende eigenschappen is dat hij het leuk vindt om met mensen om te gaan. Om te weten wat iemand beweegt.

En een mooi boeket is natuurlijk een prima opening voor een gesprek met de klant, die overigens vaak uit Duitsland komt. Zijn dochter van tien mag  op zondag al meehelpen in de winkel, dus met die zesde generatie komt het ook wel goed. 

Frissen Pieters bloemensalon

Graanmarkt 2
6211 HG Maastricht
frissenpieters.nl

Contact