Aandacht voor Hofleveranciers

Als je klein denkt blijf je groot in kwaliteit

In 1885 begon Ferdinand Holzhaus een winkel in werkman goederen en onderkleding aan de Haarlemmerdijk in Amsterdam. Van oorsprong Duitser, duurde het niet lang voordat hij de bijnaam ‘De Mof’ kreeg.

Voor Ferdinand reden om zijn winkel dan ook maar zo te noemen. Met Ewald Holzhaus – de derde generatie – hield het op. In 1990 ging de zaak over op Ruud van Doorn, op voorwaarde dat deze in de geest van Holzhaus zou blijven werken. Hij heeft De Mof met veel ervaring en enthousiasme 25 jaar lang voortgezet. De huidige eigenaar is Igor van Leeuwen, een duizendpoot en tevens een neef van van Doorn. De familie Holzhaus is nog altijd de verhuurder van het pand.

De geest van Holzhaus

In de tijd van de oude Holzhaus sprak men in de winkel ook Duits, Engels en Frans, en dat was heel bijzonder voor die tijd. Op de een of andere manier is die bijzonderheid gebleven, te beginnen met de prachtige voordeur in Jugendstil en het overwegend houten interieur. Hier kun je nog terecht voor een Klettervest, een schippersjas en allerhande werkkleding, maar zeker ook vrijetijdskleding met zeer veelzijdige en mooie merken.

Koopavonden en koopzondagen zijn niet aan De Mof besteed (wel rond kerstmis). De klanten komen naar de winkel of de winkel komt aan huis. Altijd discreet en zonder opdringerig te zijn. De basis is kwaliteit, duurzaamheid, service en vakmanschap. 

Een webshop vinden ze in deze zaak niet werkbaar. En als extra service worden broeken ter plekke gratis ingekort.

Igors handen aan de naaimachine, achter in de winkel

Zo’n tachtig procent van de clientèle is vaste klant, met leeftijden tussen de dertig en de honderd. Klanten lopen hier nooit weg, hoogstens vergrijzen ze, maar als je iets beter kijkt is het klantenbestand in de loop der jaren toch wel meegegroeid. Nu komen er ook kinderen van klanten. Niemand krijgt overigens een voorkeursbehandeling, ook de koning niet (gesteld dat hij zou komen). Het personeel – drie kordate dames – waarvan één dame nog uit de periode Holzhaus! Geen personeelsverloop is altijd een goed teken.

Diversificatie met drukwerk

Ook een kledingwinkel moet de ogen openhouden voor wat er in de buitenwereld – en in het eigen vakgebied – gebeurt. Dat was de reden waarom de vorige eigenaar textiel ging bedrukken. Veel textiel zelfs, onder andere voor de Amsterdamse musea en grote bedrijven. Het is nog altijd onderdeel van het aanbod van De Mof.

Plank vol met naaigarens
Kassa uit 1900 met guldentekens en hoge druktoetsen
Ouderwetse naaimachine
Kledinglabel van De Mof
Geel garen op de klos

Met een jong gezin (met twee kinderen) en een drukke werkweek zou men denken dat van Leeuwen het af en toe ook eens rustig aan doet. Niets is minder waar. Naast De Mof bestiert hij ook nog jouwkledingadviseur.nl, waarvan hij hoge verwachtingen heeft.

Ook verkoopt De Mof speciaal vervaardigde casual en werkkleding van het Franse Le Laboureur, vroeger in samenwerking met KLM Bedrijfskleding en Schuttersveld, maar tegenwoordig alleen.

Duurzame duizendpoot

Duurzaamheid is hier echt een ding. Niet alleen maar geld verdienen met kleding verkopen, maar terug naar de basis. Productie – zonder overproductie – gebeurt het liefst in nauwe samenwerking met gelijkgestemde zielen.

Lange relaties zijn belangrijk, of dat nu klanten zijn of partners. Van Leeuwen is er dag en nacht mee bezig, zoals met t-shirts en poloshirts van Blueloop, van 25% gerecycled textiel en 75% natuurlijk katoen. Duurzaam en 100% circulair.

De Mof kleding

Haarlemmerdijk 109
1013 KD Amsterdam
demofkleding.nl