Aandacht voor Hofleveranciers

Commissaris der Koning mevrouw Jetta Klijnsma, de heer Koopmans de burgemeester, de heer Korteland, voor het winkelpand

175 jaar herenmode in Meppel

Meppeler Courant
25-09-2020

Herenmode Piet Koopmans & Zn. in Meppel mag zich voortaan hofleverancier noemen. Commissaris van de Koning Jetta Klijnsma reikte vrijdag 25 september 2020 het predicaat uit met het Recht tot het voeren van het Koninklijk Wapen met toevoeging ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’.

Voor het predicaat Hofleverancier moet een firma minstens een eeuw van onbesproken gedrag zijn. Dat haalt Herenmode Piet Koopmans & Zn. met vlag en wimpel. 

De tiende hofleverancier in Drenthe

Het is de tiende onderneming in Drenthe die deze eer krijgt. Hierbij stelde de Commissaris, in de feesttent op de Wheem, op gepaste afstand van de bekroonde familie: “Het is een bijzonder bedrijf met bijzondere mensen op een bijzondere plek in Meppel.”

De uitreiking van het predikaat door mevrouw Klijnsma

De basis voor de winkel werd reeds halverwege de negentiende eeuw gelegd, wat uniek mag heten voor een modezaak. Toen al op hetzelfde adres opende in 1845 een hoeden- en pettenwinkel, maar dat was nog niet onder beheer van een Koopmans.

Geboren handelaar

Sjouke Koopmans, Piets vader, was in het begin van de twintigste eeuw voorbestemd om na de ulo ofwel schipper ofwel boerenknecht te worden. Hij bleek echter een geboren handelaar te zijn. Na tien maanden bij een boer verkocht Sjouke zijn kleren en zijn klompen voor vijf gulden om naar familie in Meppel te gaan. Die had een bekende boterhandel en zorgde er met zijn connecties in de middenstand voor dat Sjouke aan de slag kon bij een kruidenier.

Sjouke hield de naam van zijn vader Piet als bedrijfsnaam aan.

Petten en hoeden

In 1914 kon hij in dienst komen van de Groninger mevrouw Wietske Harkema. Zij had een petten- en hoedenwinkel. Hier leerde Sjouke kleppen aan petten zetten – hard werk, omdat je met naald en draad bijna niet door de stugge stof heen komt.

In 1919 droeg ‘tante’ Wietske de zaak, die al sinds 1845 in haar familie was, over aan Koopmans. Met geld van familie en relaties breidde hij in 54 jaar tijd de zaak uit, zodat zijn zoon Piet in 1964 de winkel kon overnemen. Die had van jongs af aan kunnen zien hoe een winkel wordt gedreven en hoe de klanten worden aangesproken. Piet had na de HBS een uitgebreide opleiding gevolgd aan de gerenommeerde Hogere Textielschool in Enschede, dus was hij helemaal vertrouwd met het vak.

Volledig assortiment herenkleding

Na 45 jaar heeft Piet de winkel in handen gegeven van zijn zoon Sjouke, die van oorsprong beleggingsadviseur is. Deze Sjouke begon in 2009 als een der eerste winkeliers internet in te voeren, als kans om het bereik en de omzet te vergroten. De website bewijst de juistheid van dit inzicht.

Binnen in de winkel. Een enorm aanbod.

Koopmans voert exclusieve merken zoals Harris Tweed, Kangol en Laimböck. Van het eigen merk P!ET is de elastische taillebroek van denimstof een verkoopsucces.

Het assortiment is in alle jaren dat de zaak bestaat, behoorlijk vergroot en volledig online verkrijgbaar. Nog steeds heeft Piet Koopmans de grootste collectie petten en hoeden van het noorden. Voor hoeden zijn er zowel outdoor- en regenmodellen als de leren Australische outbackhoeden en originele Stetson hoeden. Bovendien hebben ook dames hier ruime keuze, bijvoorbeeld van het vlotte zomermerk Seeberger. Op de website staan ruim 100 soorten om uit te kiezen. 

Warm welkom

Tijd en aandacht staan centraal in de benadering van de klanten van Piet Koopmans. Hoewel mensen steeds meer online kopen, komen er ook veel mensen naar de winkel. De gezellige uitstraling van de winkel met mooie etalages is een heuse publiekstrekker. Er komen veel vaste klanten uit de buurt, maar er komen ook mensen van ver om speciaal hier een mooie hoed, pet of bepaalde pantalon te kopen. En of een klant nu van ver of uit de buurt komt, altijd is er een warm welkom met een kop koffie.

Sjouke is trots op zijn team: “Mijn ouders hebben de zaak altijd met z’n tweeën gedraaid maar dat lukt niet meer met een volwaardige webshop. Alle verkoopadviseurs helpen in de winkel, kennen de klanten, regelen de online bestellingen en denken mee. Ze kunnen adviseren en wéten wat ze verkopen. Voordat een kledingstuk wordt gepast, nemen we altijd de maat. De ene stof is immers de andere niet en ieder merk valt weer anders uit. Daar zit onze kracht, de klant is bij ons koning en we willen dat hij de koning te rijk is wanneer hij de winkel of webshop verlaat.”

Webshop